Trudnoća i zubi


Ovih dana u mom okruženju je sve više i više trudnica, pa mislim da je pravo vreme da napišem par reči o očuvanju zuba tokom trudnoće.

files

U periodu trudnoće i dojenja, neophodno je da organizam bude snabdeven hranljivim materijama kako bi se zadovoljile potrebe i majke i deteta. U protivnom, trudnica neće moći da sačuva zdrave zube, a velika verovatnoća je da će i zubi budućeg deteta biti lošeg kvaliteta.

Pravilo br. 1: Izbegavajte kombinaciju “vruće-hladno”

Verovatno vam se bezbroj puta dogodilo da popijete vruću kafu i potom čašu hladnog soka ili mineralne vode. Znajte da ova kombinacija šteti zubima, naročito u trudnoći. Naime, skelet i zubi nerođenog deteta grade se od materijala koji organizam uzima od majke.

Gleđ trudnica osetljivija je i podložnija oštećenjima, te stoga treba izbegavati sve ono što će je dodatno oštetiti. Zato vam savetujemo da ne pijete vruće, već mlake napitke. Isto pravilo važi i za hranu.

make-yourself-juice-with-lemon-anti-vomiting-in-pregnancy-12326-800x533-20160415144556

Pravilo br. 2: Uzimajte dovoljno kalcijuma

Žene mlađeg uzrasta (20-30 godina) svakodnevno treba da unesu 1.000 mg kalcijuma. Posle tridesete godine, vezivanje kalcijuma se usporava, pa je neophodno povećati dnevnu dozu na 1.100 mg. Međutim, u periodu trudnoće, potreba organizma za kalcijumom je udvostručena, te bi buduća majka morala da unosi 2.000 mg ovog minerala (delimično iz hrane, a delom iz nekog preparata namenjenog trudnicama i dojiljama).

Nedostatak kalcijuma u organizmu najpre će se odraziti na zubima, jer će biti podložniji kvarenju. Zato u ishranu uvrstite namirnice koje su bogate kalcijumom: nemasni jogurt, obrano mleko, svež kupus, tofu, beli pasulj, brokoli, spanać, blitvu…

Pravilo br. 3: Važan je i magnezijum

Uloga magnezijuma u očuvanju zuba veoma je bitna. Ovaj mineral deluje “udružen” sa kalcijumom, te utiče na rad krvnih sudova, tj. na cirkulaciju, a samim tim i na krvne sudove zubne pulpe.

trudnica_kuha_786022486

Veliki je izbor namirnica koje su bogate magnezijumom: mleko, integralni pirinač, orasi, banane, krompir, soja, pšenične klice… Inače, pšenične klice su prava riznica vitamina, minerala i mikroelemenata. Dovoljno je dodati jednu supenu kašiku klica dnevno u salatu ili neko drugo jelo da biste obezbedili svom organizmu dovoljno B i E vitamina.

Pravilo br. 4: Čuvajte se “instant” dijeta

Sve mlade mame žele da što pre povrate vitak stas i da izgledaju kao i pre trudnoće. To je sasvim razumljivo, no treba naglasiti da su tzv. instant dijete (gubitak kilograma za kratko vreme) štetne za zube, naročito ako mama doji bebu.

Breastfeeding-bebe

Brze dijete podrazumevaju oskudan unos masti, minerala i mikroelemenata, što se loše odražava na zube i ceo organizam. Zato, ako želite da oslabite, dovoljno je da se hranite umereno i raznovrsno, kao i da se više krećete.

Obogatite svoju ishranu zdravim mastima koje se nalaze u hladno ceđenom maslinovom i lanenom ulju, ribi i orašastim plodovima, a masti životinjskog porekla jednostavno izbegavajte. Svakodnevno jedite žitarice, proizvode od integralnih žitarica, klice, mleko i mlečne proizvode, tofu, sveže povrće i voće.

Pravilo br. 5: Hranite se namirnicama bogatim vitaminima

  • Vitamin A

Ovaj vitamin se rastvara u mastima, pa se samim tim i nalazi u produktima koji sadrže masti, kao što su meso, riba, sir, žumance, pavlaka… S obzirom na to da su pomenute namirnice kalorične (osim mladog sira i ribe), budite umereni.

Predlažemo da se opskrbite ovim vitaminom tako što ćete jesti namirnice bogate beta-karotenom (ova se supstanca u organizmu pretvara u A vitamin). Beta-karoten se nalazi u narandžastom i crvenom voću i povrću, pre svega u šargarepi, kajsijama, paradajzu, mandarinama, malinama, jagodama…

Najbolje je da ove namirnice kombinujete sa biljnim uljima kako bi se vitamin A što bolje iskoristio. Na primer, možete napraviti salatu od paradajza, sira i rendane šargarepe, te je preliti sa dve kašike maslinovog ili bundevinog ulja.

  • Vitamin E i celuloza

Vitamin E štiti arterije, a samim tim i ćelije krvnih sudova u zubnoj pulpi. Najbogatiji izvori vitamina E jesu semenke suncokreta, hladno ceđeno suncokretovo ulje, bademi, orasi i pšenične klice.

seeds

Za zdravlje zuba, pored vitamina E, važna je i celuloza, koje ima u mekinjama. Mekinje možete dodati u supu, čorbu ili ih pomešati sa jogurtom i pojesti za doručak. Ako su integralne žitarice svakodnevno na vašem jelovniku, dodatni unos mekinja nije neophodan. Ukoliko imate problem sa varenjem, budite oprezne prilikom upotrebe mekinja.

  • Cink i selen

Dokazano je da cink i selen pozitivno utiču na zdravlje zuba. Najveći izvor selena su: brazilski orah, riba, pečurke, krastavci… Dovoljnu dnevnu potrebu za selenom zadovoljićete ako svakog dana pojedete 2-3 brazilska oraha (izgleda kao krupan kikiriki).
Ako jednom nedeljno budete jeli kuvanu govedinu ili piletinu, a svakog dana po tri jezgra oraha, obezbedićete svom organizmu dovoljno cinka.

Dr. Nenad Petrovic’s office grin.rs, Trezije 14, Belgrade

 

Jedna od najčešćih bolesti u trudnoći je gingivitis, nekoliko reči o njemu u sledećem videu:

 

Da bi Vi i vaša beba bili zdravi, idite na redovne preglede kod stomatologa, kao i kod drugih doktora.

trudnocaizubi

 

Ljubi vas Vaša tetka Saveta 🙂

P.S. U sledećem člaku o stomatologiji, prijatne vesti za vas, pratite nas 

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s

Облак ознака

%d bloggers like this: